Mamy czołówkę w jednej z najważniejszych gazet Azji

Główny anglojęzyczny dziennik wydawany z Hongkongu „South Asia Morning Star” poświęcił niemal połowę pierwszej strony aresztowaniu menedżera Huawei w Polsce oraz jego domniemanego szpiegowskiego kompaniona rodem z polskich służb – Piotra D.

Gazeta jest podstawowym źródłem informacji, a zwłaszcza opinii, dla menedżerów wydelegowanych w te rejony z Zachodu oraz dla miejscowych kręgów dużego biznesu całej Azji Południowo-Wschodniej.

Wyeksponowany artykuł oparty jest na źródłach z Polski (TVP i PAP) oraz na bardzo skąpych – przynajmniej na razie – reakcjach Huawei, ambasady ChRL w Warszawie i chińskiego MSZ. Widać z tego, że sprawa wywołała wielkie zaskoczenie.

„South Asia Morning Star” traktowany jest jako źródło bardzo poważne i wiarygodne. Cieszy się dużą estymą międzynarodową, choć podlega oczywiście nadzorowi Pekinu. Czołówkę w tej gazecie dla sprawy z Polski porównać można do niewyobrażalnej sytuacji, gdy „Gazeta Wyborcza” lub „Rzeczpospolita” poświęca tytułową stronę np. aresztowaniu wiceministra w Kostaryce lub innej Boliwii. Zwraca uwagę, że autorzy podkreślają dla jasności w pierwszym akapicie, że Polska leży w Europie. Obawiać się można, że nic dobrego z zainteresowania gazety tą sprawą dla Polski nie wyniknie.

Jan Cipiur

Print Friendly, PDF & Email